Sunday 16 June 2013

PEREMPUAN MELAYU BERKARYA





Pertengahan Mei lalu saya menghadiri sebuah acara yang ditaja oleh SEBUDI (Sahabat Seni dan Budaya). SEBUDI  adalah  kumpulan yang terdiri dari  penulis, penyair, pemusik dan budayawan yang bergerak di bidang kebudayaan Melayu.  Dalam acara ini SEBUDI   bekerjasama dengan Galero Melora, Kota Buku,  Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM), Dewan    Bahasa dan Pustaka (DPB), Jeumpa De Ramo mengadakan acara bertajuk "Mesra Penulis Wanita"  yang diselenggarakan di Hotel Jeumpa d'Ramo, Bangsar, Malaysia.
Dalam acara ini SEBUDI menghadirkan  penulis terkemuka di Malaysia yang telah menghasilkan karya-karya berpengaruh.

Gembira hati dapat berjumpa dengan penulis dan akademisi perempuan Malaysia. Sebagai seorang perempuan sangat senang melihat perempuan perempuan dapat berperan dalam dunia intelektual. Tidak semua perempuan dapat memperoleh kesempatan meraih pendidikan tinggi. Lebih gembira lagi saya dapat berjumpa kembali dengan kakanda saya Prof. Mawar. Dulu kami berjumpa di Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu ( www.melayuonline.com) dan dibeberapa seminar tentang dunia Melayu, baik di Indonesia dan Malaysia. 

Semoga kegiatan kegiatan intelektual yang melibatkan perempuan terus menerus dilaksanakan sehingga akan memberi semangat kepada kaum perempuan yang lain untuk berkarya dan berkembang. Perempuan adalah tiang keluarga dan Negara. Keluarga dan Negara kuat  dan hebat apabila memiliki perempuan cerdas dan kuat.

Bobby, sang pelipur lara telah pergi untuk selamanya...

Bobby in loving memory Jiwa yang baik telah pergi Rabu, 26 Desember 2018. Bobby pergi dalam usia 13 tahun dengan berbagai probl...